אינטליגנציה רגשית למטפלים - לדיוור 2
.

כמטפלים, אנו נדרשים להשתמש במלוא מיומנויות האינטליגנציה הרגשית והתקשורת הבינאישית שלנו, בכדי למצות את סיכויי הצלחת הטיפולים:

  • להתמקם רגשית באופן מיטבי כלפי המטופלים. 
  • להבין את הסיטואציה הטיפולית המשתנה תדיר (המטופל, המטפל, ה"כאן ועכשיו", מציאויות המטופל והמטפל שמחוץ לקליניקה). 
  • לנהל את הטיפול באופן מותאם ורגיש לסיטואציה הטיפולית, שלא פעם היא מורכבת ומאתגרת. 
  • לתקשר עם המטופלים באופן מותאם אליהם, בכדי למצוא מסילות לליבם ולמוחם.
  • להניע אותם לפעולה, חרף פעולתם הנוגדת של מנגנוני הגנה עיקשים ומתוחכמים לעיתים. 
  • וכל זאת, תוך מודעות עצמית גבוהה, וניהול הרגשות שלנו-עצמנו, המטפלים. 

בנוסף, אנו מתמודדים לא-פעם עם רגעים משמעותיים ועוצמתיים, המאתגרים אותנו במיוחד כמטפלים, ושבהם תוצאת הטיפול מונחת על כף המאזניים.

במקרים אלו אנו נדרשים להביא לרמת שיא את השימוש באינטליגנציה הרגשית ומיומנויות התקשורת שלנו

מיומנויות אינטליגנציה רגשית מסייעות לנו : 

  • ליצור אקלים טיפולי מיטבי ובטוח עבור מטופלינו ועבורנו 
  • לכונן קשרים טיפוליים משמעותיים עם מטופלינו; המחוללים פתיחות, כנות, אמון ושיתוף פעולה מצדם
  • לכרות חוזים פסיכולוגיים בריאים ומועילים יותר עם מגוון רחב של מטופלים 
  • להנכיח דמות טיפולית מקצועית המסייעת לנו להתמקם רגשית באופן מיטבי מול מטופלינו 
  • להבין באופן עמוק ומדויק את הסיטואציה הטיפולית, על כלל היבטיה, עומקיה ומורכבויותיה 
  • להכיר ולנטרל כתמים עוורים שלנו, שמעכבים את מימוש הפוטנציאל שלנו כמטפלים וכבני אדם 
  • לזהות טוב יותר את צרכי המטופלים שלנו 
  • להגיב נכון יותר למגוון מטופלים ואתגרים טיפוליים, בהם התנגדויות מטופלים ומצבים מורכבים במיוחד 
  • לכרות חוזים פסיכולוגיים בריאים ומועילים יותר עם מגוון רחב של מטופלים  

זו הסיבה שיצרתי קורס ייחודי למטפלים, הכולל 4 מפגשים, במהלכו תוכלו לרכוש ידע, כלים פרקטיים ומיומנויות, הלקוחים מתחומי האינטליגנציה הרגשית (לרבות תקשורת בין-אישית), הרלוונטים במיוחד לתחום הטיפול: 

תכני הקורס 

אינטליגנציה רגשית - מהי? 

הכרת מושג האינטליגנציה הרגשית; פירוט חמשת מרכיבי-העל של האינטליגנציה הרגשית, והרלוונטיות והיישומיות שלהם לעולם הטיפול הרגשי. 

תודעת המטפל

  • הלך-רוח ותודעה אופטימליים של מטפל בטיפול.
  • אופן הנכחת המטפל את עצמו בטיפול (רמות מעורבות רגשית, ביטוי עוצמה, וורבליות), והשפעתו על הטיפול וסיכויי הצלחתו.
  • סגנונות פתרון הקונפליקטים הדומיננטיים של המטפל, והשפעתם על הטיפול.
  • תגובות אוטומטיות מאפיינות של המטפל, והשלכותיהן.

המצפן הטיפולי הבסיסי

  • ההתמקמות רגשית מיטבית של מטפל מול מטופלים - מהי? מדוע היא מהווה את המצפן הטיפולי הבסיסי.
  • כריתת חוזה פסיכולוגי מטפל-מטופל.
  • השפעות הפרת ה"האיזון התפקידי המיטבי של המטפל".

מערכת יחסים טיפולית מיטבית

  • מערכת היחסים מטפל-מטופל בראי המטופל: מגוון סוגי מטופלים ומצבי טיפול.
  • התשתית למיצוב המטפל בתודעתו של המטופל כדמות טיפולית רלוונטית ומשמעותית.
  • ריטואלים בונים והרסניים ביחסי מטפל-מטופל.
  • מבחנים שמטופלים מפעילים על מטפלים, ועמידה מיטבית בהם.

אמפטיה בטיפול

  • הבחנה בין סוגי אמפטיה טיפולית, תוך סיווגם לאמפטיה בונה והרסנית.
  • הפעלת אמפטיה מותאמת למטופלים ולמצבי טיפול שונים.

הלא מודע והסמוי בטיפול

עקרונות העלאת וזיהוי מידע וידע, המצויים ברבדים הלא-מודעים או הסמויים בטיפול, באמצעות מגוון כלים, בהם: שדות תקשורת לא מודעת, חקר קולות פנימיים, דמיון מודרך.

תקשורת טיפולית

  • רפרטואר אסטרטגיות התקשורת הטיפולית.
  • העברת מסרים רגישים באופן מיטבי, תוך יצירת התנגדות מינימלית, וגיוס המטופלים לשיתוף פעולה.
  • תקשורת אסרטיבית טיפולית.
  • האם, מתי וכיצד להשתמש באסטרטגיות תקשורת קשות, בהן: עימות, פרובוקציה, שיקוף ללא עידון, ועוד.
  • טכניקות תקשורת להתמודדות עם אתגרי-פתע (בהם התגרויות מיתממות) של מטופלים.

השפעה ושכנוע, וטיפול בהתנגדויות

  • סוגי התנגדויות ותקיעות בטיפול.
  • טכניקות השפעה ושכנוע.
  • יצירת נקודות מפנה בטיפול באמצעות מגוון כלים, בהם: פירמידת ההתנגדות לשינוי, סדר עדיפות סמוי / לא מודע, תסריט חיים מופנם, מקורות הכוח, מאזנים בין-אישיים.
  • התמודדות עם מצבים טיפוליים מאתגרים במיוחד (תרגול באמצעות סימולציה).

התמודדות עם משברים ביחסי מטפל-מטופל ועם תוקפנות המטופל כלפי המטפל

התמודדות מיטבית עם מצבי משבר בטיפול, ועם תוקפנויות (גלויות/סמויות, פעילות/סבילות, ישירות/עקיפות), שחלק מהמטופלים מבצעים לעיתים כלפי המטפל, בהן: הכשלה, סחיטה רגשית, כעסים, האשמות, פרובוקציות ואיומים.

קצת על מתכונת הקורס: 

הקורס יתקיים במתכונת סדנה

תהליך הלמידה הוא רב-כיווני, ושואב מהידע והניסיון של המנחה, כמו גם מהידע והניסיון של המשתתפים.

בהתאם לכך, הקורס יתקיים בקבוצה לא גדולה, בכדי לאפשר השתתפות פעילה ושיתוף אישי של כל המשתתפים בקורס.

איך לומדים בפועל?

הרצאות פרונטליות

סימולציות (משחקי תפקידים) שידמו מצבי טיפול

עבודה קבוצתית (בפורום מלא ובקבוצות קטנות)

סרטים לימודיים

מילוי וניתוח שאלונים

* * * מספר המשתתפים בקורס מוגבל * * *

פרטים מנהליים, הרשמה ותשלום

מועדי הקורס: הקורס יתקיים במהלך 4  ימי חמישי, בין השעות 09:00-15:00;
בתאריכים: 31 באוקטובר; וב- 7, 21, ו- 28 בנובמבר 2024 (ב- 14 בנובמבר הקורס לא יתקיים). 

 

מיקום הקורס: מכון מופ"ת, רחוב שושנה פרסיץ' 13, תל אביב.
חניה לרכב בחינם; תחבורה ציבורית: אוטובוסים מתחנות הרכבת ת"א סבידור-מרכז והרצליה. 

 

כיבוד קל וארוחות צהריים: לאורך כל שעות הקורס יוגש כיבוד קל, וכן יוגשו ארוחות צהריים חלביות  קלות כשרות (ללא תשלום נוסף). 

 

חלקים מהקורס יצולמו (בעיקר ההרצאות הפרונטליות, שבהן מופיע בעיקר המרצה), ועשויים להוות חלקים  מקורסים דיגיטליים שישווקו בעתיד. למשתתפים מובטחת פרטיות: לא ישווקו חלקים מצילומי הקורס, שיכללו משתתפים, שיעדכנו שאינם מעוניינים להופיע בצילומים (במלואם או בחלקם). 

 

עלות הקורס: 2,100 ש"ח, כולל מע"מ (ניתן לשלם ב- 5 תשלומים). 

עלות בהרשמה מוקדמת, עד 14 בספטמבר 2024: 1,750 ש"ח, כולל מע"מ (ניתן לשלם ב- 5 תשלומים). 

 

אחריות:  כדי לאפשר הצטרפות לקורס בלב שקט, ניתן להשתתף במשך היום הראשון של הקורס (רבע מהקורס); ובמידה ולאחר השתתפות מלאה בכל המפגש הראשון של הקורס תופסק ההשתתפות בקורס מכל סיבה שהיא, ניתן יהיה להודיע על כך בכתב למרצה ולקבל החזר של  75% מהתשלום. 

 

הקורס מיועד לאנשי מקצוע מתחום הטיפול הרגשי.

רישום לקורס

הנה כמה ממשובי סקרי הוראה (אנונימיים), שכתבו תלמידיי לתואר שני בעבודה סוציאלית, בקורס שכלל רבים מהתכנים שיילמדו בקורס המוצע: 

ד"ר חגי אורנשטיין, נעים להכיר :) 

אני מטפל זוגי ומשפחתי, מנחה קבוצות, ומומחה לתקשורת בלתי-מילולית;
לשעבר חבר סגל במכללה האקדמית תל חי.

אני בעל ניסיון רב בהנחיית קורסים וסדנאות למטפלים;

מלמד מזה שנים רבות את תחומי אינטליגנציה רגשית ושפת גוף במסגרות פרטיות ואקדמיות, בהן לימודי תואר שני בעבודה סוציאלית. 

אני בעל תואר שלישי בהתנהגות ארגונית מאוניברסיטת תל-אביב; בוגר תכנית ההכשרה הדו-שנתית למטפלים זוגיים ומשפחתיים מטעם ביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בר-אילן;
בוגר כמה הכשרות בהנחיית קבוצות, בהן התכנית הדו-שנתית להכשרת מנחי קבוצות מטעם ביה"ס לעבודה סוציאלית והחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל-אביב; ובוגר קורסי גישור וגישור משפחתי, המוכרים ע"י בתי המשפט.

את הקורס אינטליגנציה הרגשית למטפלים פיתחתי במטרה לשפר את רמת האינטליגנציה הרגשית של מטפלים בטיפולים, כך שתסייע להם לשפר את התוצאות הטיפוליות שלהם – לטובתם ולטובת המטופלים שלהם. 

תקנון הקורס

  • ניתן לפרוש מהקורס, מכל סיבה שהיא, לאחר השתתפות לכל אורך המפגש הראשון של הקורס, בהודעה בכתב למרצה עד לסוף יום המפגש הראשון, ולקבל החזר בגובה 75% מעלות הקורס. 
  • למרצה שמורה זכות בלעדית להחליט לגבי קבלה או אי קבלה של נרשמים לקורס; וכן להפסיק השתתפות תלמיד/ה בקורס, שיימצא על ידי המרצה לא מתאימ/ה להשתתפות בקורס, וזאת לפי שיקול דעתו הבלעדי של המרצה, בכל שלב בקורס. במקרה של הפסקת השתתפות תלמיד/ה בקורס בשל החלטת המרצה, יוחזר הסכום היחסי של מחיר הקורס, בהתאם לחלק היחסי בקורס שהתלמיד/ה לא השתתפ/ה בו.
  • למרצה שמורה הזכות לשנות את תכני הקורס בשל שיקולים פדגוגיים בכל שלב בקורס. 
  • חלקים מהקורס עשויים להיות מצולמים (בעיקר ההרצאות הפרונטליות, שבהן מופיע בעיקר המרצה), ולהוות חלקים מקורסים דיגיטליים שישווקו בעתיד. למשתתפים מובטחת פרטיות: לא ישווקו חלקים מצילומי הקורס, שיכללו משתתפים, שיעדכנו את המרצה עד שבעה ימים מתום הקורס, שאינם מעוניינים להופיע בצילומים (במלואם או בחלקם). 
  • המשתתפים בקורס מתחייבים לסודיות ופרטיות כלפי כל יתר המשתתפים, כמקובל בקורסים למטפלים. 

טופס הרשמה

לשאלות ניתן לפנות לכתובת המייל: office@ccho.co.il

נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר

.